Wizz Air Abu Dhabi jednak nie uruchomi połączeń pomiędzy Zjednoczonymi Emiratami Arabskimi (ZEA) a Moskwą. Spółka informuje o problemach z łańcuchem dostaw, ale decyzja o przywróceniu lotów do rosyjskiej stolicy spotkała się wcześniej z ogromną krytyką.
Na początku sierpnia Wizz Air oficjalnie poinformował, że jego spółka Wizz Air Abu Dhabi, w której ma 49% udziałów powróci do obsługiwania połączeń do Rosji. Niskokosztowy przewoźnik podkreślał wówczas, że Wizz Air Abu Dhabi to narodowy przewoźnik Zjednoczonych Emiratów Arabskich, który działa w oparciu o krajowe przepisy i politykę ZEA. „Linia lotnicza wznawia działalność do Moskwy, w odpowiedzi na zapotrzebowanie na podróże pasażerów, którzy chcą latać do i z Rosji ze stolicy Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Wszystkie krajowe linie lotnicze ZEA obsługują obecnie bezpośrednie loty do Rosji. Wizz Air Hungary i Wizz Air UK nie obsługują lotów do Rosji” – pisał przewoźnik.
Lotów do Moskwy nie będzie
Pomimo takiego uzasadnienia pomysł powrotu do obsługi trasy do Moskwy, nawet jeśli w tym przypadku nie ma mowy o stosowaniu sankcji nakładanych przez państwa Unii Europejskiej, spotkał się z bardzo negatywnym odbiorem na świecie. Teraz Wizz Air twierdzi, że wznowienie połączeń zostanie wstrzymana na bliżej nieokreślony czas ze względu na trudności z utrzymaniem łańcucha dostaw. Nie wyjaśnia jednak o jakie problem może chodzić, a całe uzasadnienie brzmi jak typowa wymówka.
Wizz Air pod koniec lutego zawiesił loty do Rosji oraz na Ukrainę. W kolejnych tygodniach nakładane przez UE sankcje oraz rosyjskie kontrsankcje całkowicie wyeliminowały ruch lotniczy pomiędzy państwami.
Pomimo tych działań wraz z początkiem kwietnia w systemie rezerwacyjnym przewoźnika pojawiła się możliwość zakupu biletów na loty z Budapesztu do Moskwy, Petersburga oraz stolicy Tatarstanu – Kazania. Można było także zarezerwować lot na rejs do rosyjskiej stolicy z węgierskiego Debreczyna, ale wszystkie te trasy szybko zniknęły z systemu.
Baza w Abu Zabi
W grudniu 2019 roku Wizz Air założył spółkę joint venture (z mieszanym kapitałem) z Abu Dhabi Developmental Holding Company, należącą do szejków z Abu Zabi i zapoczątkował operacje ze stolicy ZEA. Pierwszy lot odbył się 15 stycznia 2021 roku, kiedy to airbus A321neo poleciał do greckich Aten.
Ultratanie linie lotnicze Wizz Air Abu Dhabi są przewoźnikiem narodowym w ZEA, gdyż na podstawie obowiązującego prawa pakietu kontrolnego akcji danej spółki musi należeć do emirackiego właściciela. Emiracka spółka węgierskiej linii lotniczej przyczyniła się do szybkiego odbudowania się krajowego sektora turystycznego. Dzięki połączeniom Wizz Air wzrosła liczba turystów przylatujących w celach turystycznych do stolicy Emiratów.
Airbusy A321neo latają do Aleksandrii, Ałmatów, Aten, Bahrajnu, Baku, Bari, Belgradu, Bukaresztu, Budapesztu, Erywania, Katanii, Chanii, Kiszyniowa, Kluż-Napoki, Katowic, Krasnodaru, Kijowa- Boryspolu, Larnaki, Luksoru, Moskwy-Wnukowa, Maskatu, Mykonos, Nur-Sułtanu (kiedyś Astana), Odessy, Rodos, Salala, Salonik, Sarajewa, Santorini, Sauhadż, Sofii, Tel Awiwu oraz Tirany. Przewoźnik ma w planach inaugurację lotów na Malediwy i Sri Lankę.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.